31 mei: Eigen potje gekookt - Reisverslag uit Warlaing, Frankrijk van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu 31 mei: Eigen potje gekookt - Reisverslag uit Warlaing, Frankrijk van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu

31 mei: Eigen potje gekookt

Blijf op de hoogte en volg Ton en José

31 Mei 2014 | Frankrijk, Warlaing

Het is nu 19.00 uur en we zitten allebei al een half uur te gapen, maar we gaan niet naar bed, we houden vol. Vandaag zijn we in Frankrijk aangekomen en zitten een kilometer of 20 voorbij de grens in Warlaing. In het dorp is het kermis er staat een feesttent, een goede reden om zometeen de Franse draaimolen te testen.

In Geraardsbergen was het vannacht beren koud. Rond tien uur lagen we erin en ondanks de herrie van onze jonge buren sliepen we snel, maar rond een uur of twee werden we allebei wakker van de kou. Dus wat extra kleren aan in die slaapzak. Ik heb nog voorgesteld om een slaapzak te maken en daar samen in te kruipen. Voorstel werd door Jose resoluut afgewezen. Echt lekker geslapen hebben we niet vandaar dat we nu zowat omvallen. Om zeven uur opgestaan en de tent was kletsnat dus hebben we de hele tent naar een zonnig plekje gesleept om te drogen. Op de camping stonden nog een aantal Santiago gangers, een stel en twee eenlingen die waren al vertrokken toen wij opstonden, die zijn dus echt vroeg wakker. Na een heerlijk ontbijt (kaas en zalm) gingen we om kwart over acht van start.

De zon scheen heerlijk en vanaf de camping ging het meteen vrij stijl omhoog, het was maar een paar honderd meter maar net genoeg om de spiertjes snel warm te maken. Daarna langs de rivier op naar Geraardsbergen, de muur links laten liggen en snel naar een bakje koffie. Om kwart voor negen zaten we op het terras in het zonnetje. Zo slecht hebben we het niet. Na Lessines verlieten we de rivier en ging het richting Tournai door een glooiend landschap. Vandaag werd het ons duidelijk dat het vlakke polderlandschap achter ons ligt. Niet erg, we hebben het zelf zo gewild. In Tournai een broodje en stempel gescoort. Inmiddels zijn we in Wallonie beland, mooi landschap maar de dorpen en steden liggen er wel wat armetierig bij. Na 85 km in Foret de plaine was het weer tijd voor een terrasje en omdat Annie vandaag jarig is ook tijd voor een pilsje. De blonde Petrus (heet hier Petruus) smaakte ons goed. Op het terras troffen we nog een man uit Rotterdam, ook onderweg naar Santiago.

Na 12 km komen we aan op camping Buverlot in Warlaing. Een kleine camping en wie troffen we daar; het stel uit Budel en de man uit Wamsum die gisteren ook in Geraardsbergen stonden. We hadden nog geluk want ze verkochten ook nog wat etenswaar zodat we vandaag ons eigen potje hebben gekookt. Het smaakte prima dus gaan we vaker doen, en nu op naar de kermis.

• 01 Juni 2014 - 13:50

Henk En Beppie:

Wat zijn we jaloers, vooral op het mooie weer met de wind in de rug. Jullie komen regelmatig in onze gesprekken voor. Geniet ervan ook al is het ooit hard werken.

• 01 Juni 2014 - 14:56

Chris En Antoinette:

Klinkt goed, vooral die terrasjes :-)vliegende start.
    Groetjes,
    Chris en Antoinette

• 01 Juni 2014 - 21:36

Benny.:

Hoi Ton en Jose je wordt zeker goed gesponsort door van der lande om dat je reclame aan het maken bent wens je verder een prettige reis

groetjes Ben en Joke.

• 02 Juni 2014 - 21:42

Nico:

Ton en Jose,

Het ziet er goed uit zo, lekker fietsen en elke dag aan het bier en/of wijn.
    Zo vliegen de kilometers vanzelf onder de wielen vandaan.
    Jammer dat je in Belgie de Aldi bezocht hebt, Albert Heijn heeft daar ook hele mooie winkels.

Goede reis, en vergeet niet in Santiago de mis te bezoeken en wacht af tot je het wierooksvat voorbij zie komen!

Groeten
    Nico