5 juni: Lek - Reisverslag uit Château-Renault, Frankrijk van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu 5 juni: Lek - Reisverslag uit Château-Renault, Frankrijk van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu

5 juni: Lek

Blijf op de hoogte en volg Ton en José

05 Juni 2014 | Frankrijk, Château-Renault

Om 7 uur werden we wakker, ook Jose. Onze klok staat op vroeg opstaan. Jose had een stijve nek, even los gemasseerd met het spulleke wat we van Marga gekregen hebben. Goed spulleke, alles weer op zijn plek. Na een sober Frans ontbijtje al onze spullen weer naar beneden gesjouwd, dat ging gemakkelijker als gisteren alles omhoog brengen. Toen de vrouw van het hotel onze kamer liet zien leek het wel of we naar de bovenste verdieping van de Empire State Building moesten, mijn beentjes haalden het net. Toen we aan wilde fietsen bleek dat Jose's achterband lek was, dus alles weer van die fiets en repareren, om kwart voor tien gingen we dan echt op weg.

Tijdens de eerste beklimming haalden we een stel in uit Utrecht, waren onderweg naar de Pyreneeën. In Cloyes de stempel van de dag opgehaald bij de lokale St Jacobs kerk en hier ook een bakje koffie. Rond elf uur weer op weg en nog maar 12km afgelegd, dat schiet niet op. 30 km verder in Vendome was weer eens een prachtige abdij kerk, ook die even bezocht. We lijken wel echte pelgrims zoveel kerken hebben we al gezien. Maar ja, het is ook een ideale stop plaats. Als het warm is is het er koel, als het nat is is het er droog, er staan altijd bankjes en als je er even doorheen zit kun je bidden voor hulp. Na een broodje bij lokale sandwich winkel gaan we weer verder.

Na een paar straten komen we een verdwaalde man uit Maasbree, ook onderweg naar Santiago, tegen, hij kon de stad niet uit komen. Of we konden helpen. Dat is met een GPS nooit een probleem, dan weet je overal de weg. Het weer is lekker, een graad of 22 met blauwe hemel en hier en daar een wolkje. Onze kettingen maken inmiddels wat geluid, te veel water gehad gisteren. Dus nog even gestopt om er wat olie op te doen, de man uit Maasbree is weer bij en rust ook even. Wij weer op weg en de kettingen lopen weer als een zonnetje.

Na 83 km zijn we in Chateau-Renault waar we de campingen nemen. Maar voordat we dat doen eerst ons verdiende pilsje, een Hoegaarden deze keer. Jose vraagt een kleintje en die krijgt ze, 0,15 cl, dus bestellen we maar een keer hetzelfde. Ik word al wat licht in mijn hoofd. En we moeten ook nog een fles wijn leeg maken. Als we aan het tweede pilsje beginnen komt een tandem aan met man en vrouw uit Leidschendam, ook onderweg naar Santiago. Wel bijzonder op een tandem. Na een praatje gaan we op weg naar de Intermache en daarna de camping. Het avondmaal is dit maal Jose's specialiteit Hutsefrutje. Ik weet zeker dat de insiders die het kennen zitten te watertanden als ze dit lezen.

Net als op alle andere campings hebben we de plek voor het uitzoeken. We kiezen een plek die geen plek is, maar mooi voor een grote bank. Als we net zijn geïnstalleerd komt onze buurman een praatje maken. Stuart de Vlieger uit Harelbeeke Belgie. Hij is te voet onderweg naar Santiago. Met rugzak en tentje totaal 20 kg bepakking. Gepensioneerde militair van 54. Nu 30 dagen onderweg en 700 km afgelegd. Stuart heeft praten tot kunst verheven, hij heeft heeeeeeel veel verteld, ben de helft vergeten en de andere helft past niet in dit verslag. Na het eten weer met Stuart aan tafel gezeten tot het te koud werd en we om 10 uur gaan slapen.