20 juni: Stofhappen - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu 20 juni: Stofhappen - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu

20 juni: Stofhappen

Blijf op de hoogte en volg Ton en José

20 Juni 2014 | Spanje, Astorga

Na de 109 km van gisteren wordt vandaag een rustig dagje. Van Leon naar Astorga is het plan, zo'n 65 km en weer vlak. Het wordt de aanloop naar morgen, als we een lange klim krijgen, 30 km naar 1500 meter hoogte. Voordat we vertrekken even afscheid genomen van Marcel en Jeanette, zij geen eerst Leon uitgebreid bezichtigen en 40 km verder naar een camping. Marcel wil met zijn 35 kg belading de klim in twee dagen doen, wel zo verstandig. We vertrekken naar Leon, volgens Marcel over een stuk snelweg. We volgen echter de wandelaars route die een stuk parallel loopt een de snelweg. Dus geen halsbrekende toeren voor ons op de snelweg.

Om 9 uur zijn we bij de Kathedraal in Leon. Gaat om 09.30 uur open. Dus eerst nog een bakje koffie. Bij de Kathedraal zien we het meisje van het kwartet Nederlanders die we in Pamplona ontmoet hebben. Ze is alleen aan het fietsen en heeft een weekje met de 3 Nederlanders mee gefietst. In de loop van de dag zien we elkaar nog diverse keren. Op het terras zien we nog een bekende, een wandelende Nederlander die we in Burgos gezien hebben. Is nu ook al hier, in twee dagen 210 km gewandeld? Nee, hij is nu met de bus, last van zijn rug. Gaat nu weer lopen. Had een raar verhaal over snurkende mensen in refugios en USAers die de route deels met de bus afleggen. Later op de dag zien we hem 40 km verder in Hospital de Orbigo op terras zitten. Dus weer met de bus!! Raar mannetje.

Na het bezoek aan de Kathedraal weer op weg, en na wat inkopen zijn we rond half elf de stad uit, en kunnen we weer vol op de pedalen. We gaan weer over een grindpad van een km of vier, het is erg hobbelig en stoffig. Het is een graad of 27 en het dreigt te gaan regenen. Even later zitten we in de bui. We doen geen regenjas aan, het is niet koud. We worden wel kletsnat maar na 15 minuten schijnt de zon weer. We stoppen in Villar de Mazarife, gaan bij een herberg in de zon zitten om verder te drogen. De fietsen zijn wel mooi schoon geregend, maar helaas even later weer een stoffig grindpad. Dus alle regen voor niets, fiets weer vies. Weer 20 km verder in Hospital de Orbigo eten we ons brood tegenover de gesloten kerk.

Om half 3 zitten we in Astorga na 70 km aan ons einde van de dag pilsje. Daarna op zoek naar een bed. Vinden we in een oude herberg. Badkamer delen, douchekop zelf vasthouden, geen ontbijt, wel twee heeeel brede bedden. Dus we kunnen vannacht breed slapen. Al met al niet zo slecht voor 30 euro. Ze hebben ook nog wifi, het wachtwoord bestaat uit wel 20 karakters en is onduidelijk met de hand geschreven. Na 3 pogingen heb ik het nog niet goed, dan komt iemand van de herberg langs en helpt me het handschrift te vertalen. Even laters logt Jose ook in, in een keer goed zonder hulp. Hoe doe je dat, vraag ik. Gewoon goed lezen, zegt ze. Tja, ik moet waarschijnlijk aan een brilletje. Ook hier is weer een Kathedraal, heel Spanje staat er vol van. Er is ook nog een paleis wat ontworpen is door Gaudi, het zal wel denk ik. Het is allemaal iets te veel van het goede.

• 21 Juni 2014 - 13:42

Bert En Annie.:

Hoi Ton en Jose.

Kei leuk om jullie verslagen elke dag te lezen.
    Dus wij weten steeds waar jullie uithangen.
    Heel mooi omdat te kunnen volgen.
    Bedankt voor de mooie verslagen.
    Wij wensen jullie nog hele mooie fietsdagen.
    En een goede aankomst in Santiago De Compostella.

Groetjes: Bert en Annie.

• 21 Juni 2014 - 19:08

Peter En Jolanda:

Respect voor jullie!!
    We volgen nog iedere dag en..veel succes morgen met de klim...

Groetjes.

• 22 Juni 2014 - 12:59

Meriam En Gijs :

Hoi Ton en Jose,
    Ze zeggen weleens de laatste loodjes wegen het zwaarst,
    Maar zoals jullie aan het fietsen zijn komen jullie er wel.
    Wij wensen jullie nog veel succes met het fietsen en het klimmen,

De groetjes vanuit Erp.

Gijs en Meriam Opheij.