24 juni: Mission completed - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu 24 juni: Mission completed - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu

24 juni: Mission completed

Blijf op de hoogte en volg Ton en José

24 Juni 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Snel weg uit ons pension. Tegenover is een restaurant/hostel wat al open is. Hier ontbijt. Koffie, glas verse sinaasappelsap en drie stukjes stokbrood. Niet veel, maar voor 2,70 niet slecht. Half negen op de fiets. Het is maar 48 km, maar wel 48 zware constant klimmen en dalen. Na een uurtje zien we Karolien bij de plaatselijke kruidenier in Touro staan. We stoppen en kopen een fles yoghurt drink. Na het magere ontbijtje wat extra energie. Samen fietsen we verder naar een cafe voor koffie. Nog 30 Km op naar Santiago. We rijden afwisselend over landbouw weggetjes of over brede wegen. Overal weinig verkeer. We rijden door kleine dorpjes. Hier geen grote velden met graan, mais of koolzaad. Maar kleine veldjes met mais, gras en soms druiven. De ruilverkaveling is hier nog niet langs geweest. Het is bewolkt maar niet koud. Door al die klimmetjes produceren we weer het nodige zweet. En in de afdalingen is het soms rillen.

En daar is die dan, het bord met de aankondig dat we in Santiago zijn. Een lelijk bord dat wel, maar vele fietsers zullen hier een fotootjes gemaakt hebben. Dus wij ook. En nu op naar het centrum. Eerst volgt nog een klim van een paar kilometer. En in het centrum nog een stijl stuk. En dan zijn we klokslag twaalf uur bij de Kathedraal. Blij dat we er zijn, maar jammer dat de vakantie er bijna op zit. We parkeren onze fietsen, met diverse kabels allemaal aan elkaar. Mijn natte petje laat ik ook op de fiets achter, die zal er straks nog wel liggen.

Op naar het pelgrims kantoor. Er staat een lange rij, we besluiten toch maar aan te sluiten. Voor ons een echtpaar uit Uden. Zij zijn met busje en de fiets, rijden om de beurt de fiets of het busje. We staan zo met elkaar te praten en na een half uur vraag iemand die daar mensen helpt: "Zijn jullie een groepje? Dan mag je naar het groepjes bureau". Ja, wij zijn we een groepje. Hij wijst ons vijven het groepjes bureau. Ons pelgrimspaspoort wordt voor de laatste keer afgestempeld en we krijgen ons Compostelaat. En nu op zoek naar ons einde van de dag pilsje en eten, we hebben honger. Ons groepje splitst zich, wij gaan eten, het echtpaar uit Uden gaat naar de huiskamer van de lage landen van het Sint Jacobs genootschap. Daar gaan we de komende dagen nog wel even langs. Na het eten afscheid genomen van Karolien. Zij gaat naar een hotel, wij naar de camping. We zien Ron nog op het terras zitten aan een grote hamburger. Hij heeft zijn fiets geparkeerd en raakt hem voorlopig niet meer aan zegt hij. Hij was er een paar dagen geleden al klaar mee.

De camping ligt op een heuvel dus we moeten nog even zweten. Voor de laatste keer zetten we ons tentje op. Wij blijven nog 4 dagen in Santiago. We gaan rusten en niet meer naar Finisterre fietsen, misschien met de bus. Zaterdag vliegen we terug en maandag weer aan het werk. Weet niet of ik wel een hele dag op een stoel kan zitten. Als ik maar geen last krijg van mijn achterwerk, misschien toch nog wat smeren volgende week. Dit is ons laatste verslagje. De afgelopen 27 dagen hebben we onze ervaringen met jullie gedeeld, en voor ons om later nog eens na te lezen. Onze zoon Luuk bedankt voor het op de site zetten.

• 24 Juni 2014 - 23:12

Marina:

Gefeliciteerd!!!!! Ik ben supertrots op mijn kleine zusje!! En op Ton natuurlijk ook ;-) Groetjes Marina

• 24 Juni 2014 - 23:53

Elly :

Gefeliciteerd!!!!!!!!! kei goed harstikke knap TON en JOSE
    he Ton een tip doe de auto weg ,dan kun je in nederland ook nog veel fietsten ,want dat zit bij jullie nu in de benen.Of je zorgt dat je bureau stoel een fietszadel wordt. Ha HA
    Nog pretttige dagen in Santiago
    Groetjes Elly

• 25 Juni 2014 - 05:47

Chris En Antoinette:

Geweldige prestatie, gefeliciteerd! Ben trots op jullie :-)
    Geniet van de resterende vakantiedagen, ben benieuwd naar jullie live verslag.
    Groetjes,
    en 'n goede thuisreis
    Chris en Antoinette

• 25 Juni 2014 - 07:17

Rien En Helma:

Formidable!
    Wat een geweldige prestatie van jullie.
    We hebben jullie tocht met veel plezier gevolgd.
    Tot ziens.

Rien en Helma

• 25 Juni 2014 - 09:02

Hans En Anita :

ge-wel-dig hoe jullie dit hebben gedaan .
    we horen de leuke verhalen nog wel een keer .
    nog een fijne vakantie
    groetjes Hans en Anita

• 25 Juni 2014 - 09:49

Ton En Loes:

Proficiat, geweldig gedaan.
    Wij hebben genoten van jullie verhalen.
    De laatste zijn vandaag per post naar Marietje gestuurd.

Groetjes Ton en Loes

• 25 Juni 2014 - 10:25

Peter En Jolanda:

Ton en Jose...Wat een prestatie!!!!!PROFICIAT!!!!
    Dank voor de mooie verhalen..we zullen ze missen...
    Nog een paar fijne dagen daar en tot ziens!!!

• 25 Juni 2014 - 10:53

Tiny Willems:

Proficiat met jullie prestatie!
    We horen de verhalen nog wel.

groet

Tiny

• 25 Juni 2014 - 11:29

Beppie En Henk:

Proficiat, leuk om de verslagen allemaal te lezen. Nu weet je eigenlijk niet wat je de hele dag moet doen, denk ik. Het is volgende week weer lastig om te wennen aan een heel andere dagindeling. Geniet er of maar van.

• 25 Juni 2014 - 11:30

Jan & Anja:

Knap Ton en Jose.

Een hele prestatie.
    Fijn dat we jullie verhalen hebben kunnen volgen. Je kunt altijd nog schrijver worden Ton mocht je het bij vd Lande niet meer leuk vinden.
    Tot zaterdag en geniet nog een paar dagen.

gr Jan & Anja

• 25 Juni 2014 - 11:33

Toon:

Mooi gedaan! Tot ergens. Toon

• 25 Juni 2014 - 12:39

Ini In Ad:

Ton en José

Proficiat met het behaalde doel knap hoor.
    Nu moet ik even denken wat ik tussen de middag bij mij boterhammetje moet lezen.
    Was elke dag weer spannend wat er weer geschreven was.
    Ton volgens mij zit dat talend van jouw niet in de familie.
    Zie je weer in erp

Gr. ini en Ad

• 25 Juni 2014 - 12:51

Nanda:

Ton en José, geweldige prestatie en wat een belevenis. Lekker uitrusten nu en nog n paar dagen genieten. Tot gauw. xxx

• 25 Juni 2014 - 21:26

Christ En Lizette:

He ton en José
    Knappe prestatie
    Leuk om te lezen dat jullie er zo van hebben genoten
    Groetjes christ en lizette

• 25 Juni 2014 - 21:36

Anny Kerkhof:

Ton en Jose Proficiat knap hoor en jullie zien er nog fit uit geniet nog maar paar dagen van.

Groetjes Anny.

• 25 Juni 2014 - 22:18

Ben En Joke:

geweldig gedaan Ton en Jose proficiat tot volgende week donderdag dan zal je toch ook wel weer mee gaan je bent nu goed getraind

groetjes Be e Joke

• 25 Juni 2014 - 22:18

Thea:

Hoi José en Ton,

Proficiat, super knap van jullie!!!
    We hebben jullie reis verslagen met veel plezier gelezen.
    Nog fijne dagen daar, en tot ziens.

Thea.

• 25 Juni 2014 - 23:04

Jorita:

He Ton en Jose
    super knap hoor
    We zijn jaloers op jullie. Tot zaterdag en we sturen alvast wat vragen aan jullie.

gr Wouter en Jorita

• 25 Juni 2014 - 23:09

Jacky Janssen:

Ton en Jose Van harte gefeliciteerd. Knap hoor, wat een prestatie. Het was leuk om jullie te kunnen volgen in jullie avontuur. Nog veel plezier de laatste paar dagen. Groetjes Frans en Jacky

• 26 Juni 2014 - 15:47

Ben En Joke:

Hoi Ton en Jose,
    proficiat, super knap gedaan. en geniet nog een paar dagen van het niet hoeven fietsen.
    Dank voor de mooie verslagen, het maakte dat een ieder met jullie meeging op fietsavontuur.
    Wij hebben er van genoten.
    Ben en Joke

• 26 Juni 2014 - 17:18

Anny En Tiny :

Hoi Jose en Ton,

Knap gedaan wij feliciteren jullie alle twee met deze geweldige prestatie.
    Wat ga je volgend jaar doen niets is meer te gek voor die twee ?????
    Geniet er nog maar een paar dagen van, zonder te fietsen en wel thuis.

Annie en Tiny.'

• 26 Juni 2014 - 20:54

Jo En Gerard:

Hoi Ton en Jose

Knap gedaan proficiat.
    Wij hebben jullie reisverslagen met plezier gelezen, we hebben het bijna mee beleefd.
    Geniet er nog een paar dagen van en goede reis terug naar huis.

• 27 Juni 2014 - 00:50

Clementine:

Ton &José............wat een geweldige prestatie, wat een reis! Dank jullie dat we mee mochten genieten.
    Hoop dat jullie toch een paar dagen de rust kunnen pakken en daar van kunnen genieten!
    Groetjes uit Megen.

• 28 Juni 2014 - 21:13

Nel Kanters:

Hoi Ton en José,
    Geweldig!!!!! Wat `n prestatie.
    groetjes Theo en Nel Kanters.

• 01 Juli 2014 - 00:28

Frits En Mieke Van Beevelt:

proficiat Ton en Jose met het behaalde resultaat. Wat een KANJERS!!!!Bedankt voor de mooie reisbelevenissen.Was heel leuk om jullie zo te kunnen volgen.Dit ga je nooit meer vergeten!!
    Rust nu maar lekker uit en geniet nog na........ Groeten en tot ziens!!Frits en Mieke v.Beekvelt

• 05 Juli 2014 - 14:16

Jeantine En Theo:

knap hoor, weer een ervaring rijker!
    Super goed !
    Ik ben benieuwd of je nog een beetje fatsoenlijk kon zitten?

Groetjes