9 juni: Wijngaarden - Reisverslag uit Saint-Émilion, Frankrijk van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu 9 juni: Wijngaarden - Reisverslag uit Saint-Émilion, Frankrijk van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu

9 juni: Wijngaarden

Blijf op de hoogte en volg Ton en José

09 Juni 2014 | Frankrijk, Saint-Émilion

Om half zes ging onze wekker, om zes uur zatten we aan het ontbijt, kwart voor zeven op de fiets. De Belgische fiets stond nog geparkeerd. Om de stad uit te komen moesten we gelijk een stevige klim nemen. Ondanks dat het vroeg was en nog bewolkt, toch weer zweten. Het bleef weer stijgen en dalen, onderweg geen koffie te zien dus bij een kerkje een broodje gegeten.

Na 50 km kwamen we bij Aubeterre sur Dronne, hier was een ondergrondse kerk. Het was entree maar omdat we pelgrims waren hoefden we niet te betalen, hier ook een stempeltje opgehaald. Na het bezoek aan deze kerk was er in dit toeristische dorpje koffie. Om er te komen moesten we wel een stijle weg over richting centrum.

Na weer twee uurtjes fietsen kwamen we langs een restaurant, het was weer tijd voor een stop, hier een cola en heerlijk ijsje. En weer verder. Het was vandaag lang niet ze warm als gisteren, wat sluierbewolking en een graad of 23, dus goed te doen.

Inmiddels fietsen we door de wijngaarden. Links en rechts van de weg zover als we kunnen kijken alleen maar druivenstokken. Al is tweede pinksterdag ook een Frankrijk een zondag, op de velden wordt gewoon gewerkt.

Na 116 km zijn we in Saint Emilion op de camping. Vandaag geen collega fietsers gezien, weten die een weg die korter is? Het is inmiddels erg drukkend weer geworden en er hangt onweer in de lucht. Na het eten ligt Jose even in de tent en ik bekijk de route van morgen als het begint te regen en er vallen een paar klappen. Ik heb gezorgd dat alles droog staat. Onze was hangt in het chalet tegenover onder de luifel. Na 15 minuten is het weer droog en we gaan onder de luifel ons verslagje zitten maken.