14 juni: Langzame start - Reisverslag uit Iracheta, Spanje van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu 14 juni: Langzame start - Reisverslag uit Iracheta, Spanje van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu

14 juni: Langzame start

Blijf op de hoogte en volg Ton en José

14 Juni 2014 | Spanje, Iracheta

5-1. Wie had dat ooit gedacht, nou in Pamplona niemand. Tenminste van diegene die zich de prestatie van het Spaans elftal wat aantrekken. Dat zijn er volgens mij niet zo veel. In het cafe waar we zatten wel, maar de straat was bomvol onder de wedstrijd. De meeste Basken hebben niets met het Spaanse nationale team, ze voelen zich ook geen Spanjaard maar Bask. In de rust vroeg een groepje wandelaars (1xNL, 1xFR, 2xESP en 1x FIN) of ze bij ons aan tafel mochten zitten. Allemaal (behalve een Spaanse dame) onderweg naar Santiago, en jullie? Wij ook met de fiets. O mooi, en waar vertrokken? In Nederland, ze kijken of ze water zien branden. Zij hebben elkaar ontmoet bij verschillende overnachtingsplaatsen, de wandelaars zien elkaar ook telkens. We delen ervaringen en kijken naar de wedstrijd. Als de score oploopt worden de Spanjaarden stiller. Rond elf uur rekenen we af en ieder gaat naar zijn eigen slaapplek. De Fin loopt met ons mee, hij slaapt in de zelfde straat als wij. In tegenstelling tot voor de wedstrijd krijgen we nu duimpjes omhoog in plaats van omlaag als groet en een paar keer de kreet Ollande. Maar de meeste mensen die we tegen komen, het is nog druk op straat, weet niet waarom wij een oranje shirt aanhebben. In onze straat staan nog 4 Nederlanders, eerder op de dag al eens gezien, ook onderweg met fiets. We praten nog na over de geweldige wedstrijd en de klim van vandaag. We besluiten nog wat te drinken, de Fin doet ook mee, en om morgen maar uit te slapen. Strak plan. Rond 12 uur gaan we naar onze kamer.

Om acht uur staan we weer naast ons bed. We hadden wat moeite op deze zaterdagmorgen koffie en brood te vinden . Maar uiteindelijk toch gelukt. Maar het was intussen wel kwart voor tien voor we echt opweg gingen. Het eerste stuk volgen we dezelfde route als de wandelaars. Het gaat weer gewoon omhoog en omlaag, alleen zijn de klimmen en afdalingen langer. We rijden nu in westelijke richting en er staat een rustig windje. Rond 12 uur zijn we in Punta la Reina. Hier eten we wat warms en zitten een dik uur op het terras. Tot Punta la Reina over landbouwwegen door wijngaarden en boomgaarden. De kersen zijn hier al rijp en voor een deel geplukt. Later fietsen we op een rustige brede weg die paralel aan de snelweg A12 loopt. Na 67 km zatten we om kwart voor vier aan ons einde van de dag pilsje in Estella. Daarna nog een paar km naar onze camping in Irache. We hoeven niet meer zulke lange afstanden te fietsen om op tijd in Santiago te zijn, als we vanaf nu elke dag 60 km rijden komen we donderdag 26 juni aan. We zullen net zo moe worden als voorheen, want hier zijn alleen maar bergen.

• 15 Juni 2014 - 13:17

Peter En Jolanda:

Ha die kilometervreters!!!
    Iedere dag nog steeds een bericht ..geweldig...het gaat super met jullie.
    Petje af!!(en helm op..)
    Nog vele mooie maar wel moeilijkere kilometers...SUCCES.