19 juni:GPS - Reisverslag uit León, Spanje van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu 19 juni:GPS - Reisverslag uit León, Spanje van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu

19 juni:GPS

Blijf op de hoogte en volg Ton en José

19 Juni 2014 | Spanje, León

Vanmorgen een ontbijtje in een cafe vlak bij de camping. Het was er al vroeg druk met fietsers en wandelaars. Na een paar km komen we op een breed grindpad, het is ook het pad die de wandelaars volgen. Het pad is kaarsrecht en zo'n 16 km lang, we zien vele wandelaars. Om de paar km zijn bankjes en tafels voor vermoeide pelgrims. Na het pad weer asfalt, de wandelaars volgen dezelfde route op een grindpad langs de weg. De wandelaars die we nu zien zijn zeker om 6 uur vertrokken, vanaf onze vertrekplaats hebben we geen voorzieningen gezien. In Sahagun, na 37 km, hebben we eindelijk koffie. Werd tijd, maar eerder was er niets. Hier ook vele wandelaars op zoek naar eten en drinken. Als we net zitten komt ook Marcel bij ons zitten en even later Jeanette. Ze heeft het adres van een camping in Leon, we schrijven het op want het boekje gaf geen campings. Nog even een stempel en een broodje en we zijn weer op weg. We zien nog steeds vele ooievaars.

De route vandaag is wat saai. Altijd maar de N120 en omdat een paar honderd meter verder een nieuwe snelweg loopt zien we bijna geen auto's. Het is net of we over een fietspad van 15 meter breed fietsen. In een dorpje voor de kerk stoppen we en eten ons brood. Het is half een en er komen ook een paar wandelaars voorbij die er niet al te soepel meer bij lopen. Zullen blij zijn als ze bij hun slaapplek zijn. En dan morgen weer. Moet er niet aandenken, respect. We fietsen weer verder en het gaat nu snel vals plat omlaag en wind in de rug. We komen in de buurt van Leon, even op de GPS de camping instellen en hij wijst ons de weg. Bij een snelweg weet hij ons perfect naar een bruggetje te sturen, terwijl de route van vandaag aangaf over de snelweg waar we er niet over konden.

Als het nog 3 km is zeg ik tegen Jose dat we mogen stoppen voor ons einde dag pilsje. Na 1 km, en nog 2 te gaan, is het zover in een cafeetje in een nieuwbouw wijk. Ik ga nog even na het toilet. Jose had het er vanmorgen nog over dat die in Spanje altijd zo schoon waren. In Frankrijk hebben we wel eens anders gezien. Toen ik terug kwam zei ik; dan moet je hier maar eens gaan kijken. Gadver. Met een hand aan mijn neus en een hand aan .... heb ik mijn plasje gedaan. Niet door gespoeld en de deur met mijn elleboog geopend. Wat een smerige stinkzooi was het in dat toilet. Hoop dat mijn glas wel schoon is. Dus die halve liter toch maar opgedronken.

We gaan beginnen aan onze laatste 2 km van de dag, simpie. Dat dacht je, ons GPSje is ingesteld op fietsen, hij mag dus alles kiezen behalve snelweg. Na een paar honderd meter houd de weg op en staan we voor een berglandschap. Mooi, maar geen asfalt meer. We volgende De GPS over een smal paadje, het wordt stijl. Het wordt te stijl, we moeten afstappen en duwen. Dan wordt het heel stijl, ik help Jose met haar fiets duwen. Met zijn tweeën lukt het ook niet en we vallen om. Jose valt met haar kont in de distels. Ik pluk de doorns eruit en we gaan maar terug. Een stukje verder een ander padje omhoog, dan deze maar proberen. Ik zie op de GPS dat we de goede kant op gaan, er is daar ergens een goede weg. Maar eerst die bult over. De weg word weer stijl en nog stijler, we moeten weer af stappen maar de top is in zicht. We duwen onze fietsen naar boven. Er is hier geen camping zegt ze. Nee hier niet, maar daar wel. GPSjes liegen niet. We duwen voort, puf, puf, puf. Het is weer wat vlakker, we kunnen weer fietsen, we zijn op de top. Het uitzicht over Leon is prachtig. Het zandpad gaat naar beneden, maar nog geen camping. En ja hoor, daar is de weg, we krijgen weer moed. GPSje zegt naar links, wij naar links. We zien nog niets. Dan daar, ja hoor, vlaggen van de camping. We zien een paar tenten en caravans, maar het restaurant is open. Hehe, dat waren spannende 2 km. Goed GPSje. Later als wij al gedoucht hebben komen ook Marcel en Jeanette aan, zij hadden ook moeite om de camping te vinden. Zij hebben een stuk over de snelweg gefietst. Dan liever die bult.

• 20 Juni 2014 - 09:00

Hans En Anita :

hoi luitjes
    het blijft leuk om jullie stukjes te lezen ,jullie zijn nu aan jullie laatste week bezig en zo te lezen gaat het prima met jullie . goed bezig [yes you can ]
    nog heel veel fiets plezier. groetjes van ons .

• 20 Juni 2014 - 09:20

Antoinette:

Goed bezig :-) Het einddoel is in zicht. Wat zullen jullie af moeten kicken als jullie weer thuis zijn, maar voorlopig genieten wij van jullie verslagen.
    Groetjes,
    Chris en Antointte

• 20 Juni 2014 - 13:44

Tiny Willems:

Hallo.

Ik zit jullie verslagen te lezen en herken er heel veel van.
    Ik zit erg mee te genieten, als ik het lees.
    Je komt nu nog wat mooie plaatsjes tegen en krijgt de Cruz de ferro en de Cebreiro in beeld.
    In Samos kom je langs een oud klooster, het achterste gedeelte is ook een refugio, wel leuk om te zien, eventueel ook om te overnachten.
    Wij hebben destijds de laatste refugio voor Santiago in Melinde gehad. ( Op 70 km van Santiago).

Veel succes voor het laatste gedeelte van de tocht.

Geniet ervan!!

groet

Tiny

• 20 Juni 2014 - 21:14

Anny:

Hallo Ton en José ,

Het schiet al op voor jullie de laaste loodjes .
    José hoe is het met het zitvlak ??
    We zijn voetbal aan het kijken de scheids is Kuiper .
    Succes samen .

Groetjes Anny