18 juni: Ooievaars - Reisverslag uit Carrión de los Condes, Spanje van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu 18 juni: Ooievaars - Reisverslag uit Carrión de los Condes, Spanje van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu

18 juni: Ooievaars

Blijf op de hoogte en volg Ton en José

18 Juni 2014 | Spanje, Carrión de los Condes

Bij terugkomst op de camping gisterenavond hadden we geluk, ons tentje stond er nog. Van het bosbrandje niets meer te zien of te ruiken. Nog even naar de bar van de camping geweest en de tweede helft van BRA-MEX gekeken. Er was wifi, dus ook nog wat nieuws gelezen en de krant gedownload. In Burgos na de wedstrijd van België hebben we heerlijk gegeten. In een tapas bar bestelde we twee salades, champignons en patatas fritas. We wilde nog meer bestellen maar volgens de ober was het wel genoeg. Maar we hebben honger! Hij had gelijk, met moeite kregen we de schaaltjes leeg. Toen de ober, 25, hoorde dat we uit Nederland kwamen was hij gelijk verliefd op Jose, en dat omdat Nederland van Spanje had gewonnen.

We zitten op 800 meter hoogte en het zou een koude (9 graden) nacht worden. Dus maar goed in de slaapzak gekropen, inclusief lakenzak. Was niet genoeg, ik werd halverwege de nacht van de kou wakker. Dan nog maar een vest een, dat was beter. Om zeven uur op, nog fris, dus mijn dichte schoenen maar eens opgezocht. Had geen zin in koude tenen. Fiets al dagen met Jezus schoenen rond. De fiets schoenen zijn naar huis, dus de wandelschoenen aan.

Als we vetrekken is de camping winkel al open. We gaan naar binnen om onze voorraad aan te vullen. Als we buiten komen zien we de fiets van Marcel staan, valt niet te missen met die bepakking. Als we de bar in lopen wil hij net vertrekken, we maken een praatje en hij gaat op pad. Jullie halen mij wel in, roept hij. Jeanette zit ook nog aan de koffie. Wij bestellen ook koffie en wat chocoladecroissants. Om half 9 fietsen we aan.

De hele dag fietsen we af, samen of apart, afhankelijk van pauze en wie er een fotootje wil maken. In Estepar drinken we samen met Marcel koffie. We moeten twee keer een paar honderd meter in hoogte klimmen. En de rest van de dag dalen, is redelijk vlak en we hebben de wind in de rug, een gemakkelijk dagje. Na 50 km rijden we Hontanas binnen, we denken dat er alleen maar een kerk is, maar er zijn diverse herbergen. Tegenover de kerk eten we een broodje en scoren nog een stempel. Op onze weg zien we Marcel op een steen langs de weg zitten, hij is bezig met zijn lunch.

In Boadilla del Camino stoppen we tegenover de kerk bij een herberg. We kijken naar de ooievaars die 3 nesten boven op de kerktoren hebben gebouwd. De hele dag verbazen we ons al over de ooievaarsnesten, we zien er velen. De jonge kijken over de rand van het nest, terwijl de ouders op zoek zijn naar voedsel. We fietsen nog even samen met Marcel en Jeanette tot ze bij een supermarkt stoppen om inkopen te doen. Wij fietsen door.

Om kwart over drie, na 101 km, zitten we in Carrion de los Condes aan ons einde dag pilsje. Als we ons tentje aan het opbouwen zijn komen Marcel en Jeanette aan. Na de douche en de was gaan we in ons oranjeshirt op zoek naar een bar om NL-AUS te kijken. Als we er naartoe lopen komen we het Belgisch kwartet weer tegen. Ook zij beginnen over de ooievaars. Ze zijn van dezelfde leeftijd als wij en we praten en lachen wat over de tijd dat wij nog druk waren met ooievaars. Voor de wedstrijd kopen we nog een fles wijn voor na de wedstrijd. De duurste fles van de winkel, 2,40 euri. Tijdens we wedstrijd eten en drinken we wat samen met Marcel en Jeanette. De Belgen zijn er ook. Als ik vraag of hun koning ook in Brazilië is, is het antwoord:" nee dien droge sok draagt nog pampers, maar hij heeft wel een mooi vrouwtje". Net zo mooi als Maxima vraag ik. Hij twijfelt. Nederland gewonnen, mooi. Het spel was niet zo goed, maar 3 punten dat telt. Onder de wedstrijd nog wat geApped met Toon K. Hij schijnt een lijntje te hebben met Louise, ik geef nog wat adviezen. Heeft gewerkt. Ik stel nog voor om Spanje ook te kijken, wordt resoluut afgewezen door het pittige vrouwtje. Ik schik me in mijn lot. Op de camping ligt ook een man uit Geldrop, fietst nu samen met iemand die hij tegen is gekomen. Hij is al 2 keer naar Santiago gefietst, respect. Hij praat wel veel, te veel, en voorziet ons van ongevraagde adviezen. Is een PSV fan, begrijpt niet dat een Brabander voor Ajax kan zijn! Zonet te veel respect. Bij de tent drinken we met Marcel nog wat wijn en praten over de route van morgen naar Leon. Moet een makkie worden 100 km, wind in de rug en geen bergen.

• 19 Juni 2014 - 22:17

Wouter:

Hoi Ton en Jose
    Diep respect voor jullie tocht en zeker voor de verhalen. Iedere dag een mooi en goed leesbaar stuk (ehh.ikhebnognietallesgelezen,sorry). Wat ik gelezen heb, is erg leuk en ik lees dat jullie een unieke ervaring aan het opdoen zijn.
    Veel succes nog de laatste dagen en we zien elkaar binnenkort bij een nieuwe wedstrijd van ons clubje. Ik was vooraf absoluut minder positief, maar heb mijn mening bijgesteld en ik denk dat we samen op 5 juli bij Elly en Jan naar de achtste finale kunnen kijken.

Gr. Wouter