17 juni: Prachtige graanvelden - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu 17 juni: Prachtige graanvelden - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu

17 juni: Prachtige graanvelden

Blijf op de hoogte en volg Ton en José

17 Juni 2014 | Spanje, Burgos

We slapen in Belorado, in herberg Casa Waslala, Nederlandse eigenaar uit Maastricht en vrouw uit Nicaragua. De herberg heeft 3 kamers en ziet er erg mooi uit. Mooi in oude stijl, felle kleurtjes en foto's van Maastricht. Het ontbijt was prima, met gekookt eitje, bakje yoghurt met vers fruit, brood was al gesmeerd en koffie. Dus een prima manier om de dag te starten.

We rijden de stad uit, de eerste 5 km over de N120. Daarna slaan we af en rijden over landbouwweggetjes door een prachtig landschap. We klimmen en dalen telkens tussen de 800 en 1050 meter hoogte. Mooie vergezichten over uitgestrekte graanvelden, afwisselend met maanlandschap achtige rotsen. Weinig bomen, gelukkig is het bewolkt en een graad of 18. De hellingen geven ons genoeg warmte en de afdalingen weer afkoeling. Hellingen van 5 km van 5%, heerlijk om te fietsen. Bij een grote stapel stro balen stoppen we even, na Jose omhoog gehesen te hebben de camera op de zelfontspanner en ik er vlug achteraan. Mooi fotootje!

Na 24 km stoppen we voor koffie, was ook de eerste die we tegenkwamen. Een beetje uitgestorven hier. Als we weer aan willen fietsen komt een meisje uit Alpen aan de Rijn aan. Ze is alleen op weg, knap. In Ibeas de Juarros stoppen we bij een cafe en drinken en eten wat. Ons doel vandaag is een camping net voor Burgos. Net voor de camping zien we veel rook, we twijfelen. Fietsen toch nog even door op het fietspad, maar dan is er wel heel veel rook en we horen het branden. Een bosbrandje. We keren om. Nemen de weg, na 500 meter zijn we bij de camping. Bij de receptie vraag ik of er wel kunnen slapen ivm de brand. Hoezo, waar is brand op de camping? Nee, daar zeg ik, 500 meter verder. Ze haalt haar schouder op. Ik zie dat de stevige wind naar de brand, van de camping af, waait. Dus ik denk dat de camping wel niet in de hens zal gaan. We nemen ons pilsje, het is pas 1 uur en hebben de 60 km erop zitten.

Na de douche op weg naar Burgos en hopelijk staat ons tentje er vanavond nog. Na 4 km fietsen zijn we in Burgos. We zien de Kathedraal al vanaf een afstand, een gigantisch gebouw. Van binnen een en al pracht en praal. Je begrijpt niet hoe ze dit bijna 1000 jaar geleden allemaal hebben kunnen maken. Maar ja, toen maakte ze nog geen transportbandjes en de mensen moesten toch iets de doen hebben, he. Na het bezoek aan de kathedraal komen we het Belgisch kwartet weer tegen. We praten wat, een heeft een Belgisch shirt onder zijn ander shirt aan. Gaat om 6 uur uit zegt hij. Waarom niet eerder vraag ik. Wij zijn niet zo fanatiek als jullie Hollanders zegt hij. We moeten op zoek naar een geheugenkaart, deze is vol. Snel een gevonden, nu kunnen we weer 1200 fotootjes maken. Zal wel niet lukken, tot nu toe hebben we er 300 gemaakt. Terwijl we door de stad lopen komen we het kwartet Nederlanders die we in Pamplona gezien hebben tegen. Leuk om mensen telkens weer te zien. Na wat omzwervingen komen we bij een terras met TV. 3 Belgen ervoor, niet blij, ze staan met 1-0 achter. De tweede helft gaat beter, ze winnen. Belgen, ook fietsers, blij.

• 17 Juni 2014 - 23:51

Ivonne:

Ha Jose en Ton,
    Kijk elke dag weer uit naar jullie belevenissen! Heerlijk om te lezen en vooral ook leuk om alle inspanningen te volgen. Mis vandaag wel het biertje ;-)
    Nog fijne dagen en tot binnenkort!
    Groetjes, Ivonne

• 18 Juni 2014 - 00:08

Esther:

Hee jose en ton
    Wat leuk om telkens weer te lezen hoe het met jullie gaat!!

• 18 Juni 2014 - 00:11

Esther:

Het is echt afzien af en toe volgens mij, maar jullie doen het super.
    Heel veel plezier nog, ik blijf jullie volgen hoor!
    Groetjes Esther

• 18 Juni 2014 - 12:11

Anita :

Hoi Jose en Ton,

Wat superleuk om jullie op deze manier te volgen. Op het werk hebben we het regelmatig over jullie echt heel dapper om elke dag zoveel km af te leggen. We blijven jullie volgen. Heel veel succes de komende tijd en veel fietsplezier.

Groetjes van je collega's (Jose)

• 19 Juni 2014 - 14:29

Jean-Tine Van Zutphen:

Hey Ton en Jose,

Het gaat lekker volgens mij!!
    Knap hoor. Hou vol he!
    Hoe is dat Ton, om het voetballen te moeten missen????

Heel veel succes nog, en veel fietsplezier, met hopelijk een niet al te zere kont!!

Groetjes Jean-Tine en Theo