16 juni: Het klooster - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu 16 juni: Het klooster - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Ton en José Zutphen - WaarBenJij.nu

16 juni: Het klooster

Blijf op de hoogte en volg Ton en José

16 Juni 2014 | Spanje, Belorado

Half acht kruipen we uit ons tentje. We hebben allebei slecht geslapen, wel leuk zo'n tentje maar we slapen er allebei slechter als in een echt bed. Een troost, vanavond slapen we in een bed, tot aan Burgos is er geen camping en in een keer daar naar toe, 120 km, vinden we te ver. Na ons ontbijtje op een stoeltje op de camping gaan we om 9 uur van start. Hier koffie? Vraag ik. Nee, doen we straks wel. Een paar km van onze route ligt een klooster, Monasterio de Yuso, wat op de Unesco werelderfgoed lijst staat, daar willen we even naar toe.

Na 10 km eerst koffie in Cardena. We zitten op het terras, een vrouw met een Maltezer leeuwtje komt langs ons zitten. Het hondje lijkt op Saartje, maar hij moet me niet want telkens als ik hem aan kijk begint hij te blaffen. We stijgen langzaam, de weg gaat kilometers lang een paar procent omhoog. We hebben er geen moeite mee. Het is vandaag wat frisjes, 20 graden bij vertrek, we hebben onze jasjes aan. We beginnen ook aan de hogere temperaturen te wennen, als we met 20 graden al een jasje nodig hebben. Het is bewolkt en de lucht voor ons is dreigend donker, maar gelukkig geen regen.

Bij het klooster aangekomen hebben we pech, gesloten op maandag. We kijken wat rond en weer terug naar onze route. We stoppen bij een restaurant voor koffie en, belangrijker, voor een sanitaire stop. Na 38 km zijn we in Santo Domingo. Bij een herberg, voormalig klooster, treffen we hier 4 Nedelanders uit Valkenswaard die vanaf St Jean Pied de Port naar Santiago aan het wandelen zijn. Het is twaalf uur en na 25 km zit voor hen de dag er op. Bij deze herberg halen we ook nog even een stempel. In het kleine centrum eten we wat, en wie komen er naar buiten als we net hebben besteld? Juist ja, de 4 Belgen, ze hebben hetzelfde schema als wij. We brengen nog een bezoek aan de Kathedraal. Jose heeft het koud en wil snel weg uit de Kathedraal, ze verruilt haar slippers ook voor schoenen. Hier zien we weer vele wandelaars. Verschillende nationaliteiten en verschillende leeftijden.

Na 67 km zijn we om 3 uur in Belorado. Op het terras een colaatje. We zoeken een pension, na de douche doet Jose een dutje. Er is wifi, ik download het BD en lees wat. Als Jose na een uur nog slaapt ga ik op zoek naar mijn einde van de dag pilsje en schrijf mijn verslagje. Zit op het dorpsplein, uit de luidsprekers van de kerk klinkt muziek, het galmt over het hele plein. Klassiek muziek, even leuk maar ik zet nu wat stevige rock op. Inmiddels schijnt de zon weer, het vest kan uit.

• 17 Juni 2014 - 19:07

Mama:

Ik heb alle berichtjes met plezier gevolgd. Ik ga nu naar ons thea en nemen er een borrrel op de goede afloop. Veel plezier nog. Groetjes van moeder